Leestijd 3 - 4 min
De Spoorzoeker maakt werk van ontwikkelingsgericht kleuteronderwijs
Volle bak in de kleutergroep van Josje van der Spek op De Spoorzoeker in Roermond! Ze geniet met volle teugen van het lesgeven aan ‘haar’ elf kleuters. Ontwikkelingsgericht leren staat hier centraal, vertellen Josje, coach Brigit Dirks en coördinator Sanne Dijcks.

Als een jong kind extra ondersteuning nodig heeft voor zijn ontwikkeling en het in het regulier basisonderwijs niet redt, is het van harte welkom in het speciaal onderwijs van De Spoorzoeker in Roermond. “Sinds dit schooljaar hebben we elf kleuters in groep 1 en 2”, vertelt coördinator Sanne Dijkcks.

Leerkracht Josje geeft hier ontwikkelingsgericht onderwijs – kortweg OGO. Zij wordt daarin gecoacht door OGO-specialist Brigit. “Juist jonge kinderen leren door te spelen. Door de wereld binnen en buiten de school te ervaren, krijgt leren echt betekenis. Als leerkracht is het de kunst om ze steeds een stapje verder te brengen in hun spel.”

Josje is lekker aan het voorlezen.

Thema’s centraal

Werken in thema’s hoort echt bij OGO. Dus gingen de kleuters in de carnavalstijd naar de feestwinkel en bekeken daar alles voor en achter de schermen. Ze leerden hoe je iets betaalt en wat een prijskaartje is. Hé! Daar staan streepjes op en dat is een code die je kunt scannen …

Zo wisten de kleuters een paar weken later precies dat zij prijskaarten moesten maken toen ze hun eigen bloemenwinkel inrichtten op school. Ze maakten een pinautomaat en betaalpasjes en speelden het verkoopgesprek dat ze eerder hadden gezien, snel na. Inderdaad: leren door te ervaren.

Josje: “Nu zijn we bezig met het thema ‘Ik zorg’. Dan draait het om goed zorgen voor jezelf, zorg voor de natuur, maar we gaan ook op bezoek bij de tandarts.”

Uitdagende leeromgeving

“We hebben veel boeken in de klas over het thema waaraan we werken”, licht Josje toe, “en met rekenen koppelen we opdrachtjes óók aan het thema. We werken met het 100dagen project. De kinderen hebben voor koning Kien een park gemaakt. De kleuters bedachten zelf wat er in het park moest komen. Van alles moesten er tien komen: tien bananenbomen, tien appelbomen, en zo verder. Doordat ze volop bezig zijn met dat park knutselen, krijgt dat tellen veel meer betekenis. Ze vragen zelf om meer rekenopdrachten.”

Enthousiaste ouders

Met elf kleuters ontwikkelingsgericht speciaal onderwijs geven: daarvoor is een onderwijsassistent onmisbaar. “Voorspelen in de speelhoeken in de klas hoort echt bij ontwikkelingsgericht onderwijs”, licht Brigitte toe. Daar moet dus tijd en aandacht voor zijn.”

Ook thuis wordt aandacht besteed aan de thema’s. Ouders krijgen foto’s en filmpjes, zodat ze goed weten wat hun kind doet op school en daarop kunnen inhaken. Josje krijgt er leuke reacties op. En dat is ook niet vreemd. “Als je ziet hoeveel plezier de kleuters hebben”, glundert zij. “Dat is echt genieten.”

Adviseur OGO Brigit.

Wat is ontwikkelingsgericht onderwijs?

Met ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) stimuleert De Spoorzoeker jonge kinderen om in hun ontwikkeling steeds een stap verder te zetten en werkt aan hun brede ontwikkeling.

Kinderen komen zoveel mogelijk in contact met levensechte voorwerpen en situaties. Josje haalt de wereld naar binnen en gaat er zelf op uit. Denk aan gastlessen, excursies, de buurt in: dat maakt het onderwijs boeiend en betekenisvol. In de klas vinden kinderen een rijke leeromgeving waarin veel aandacht is voor sociale activiteiten als samen spelen en samenwerken.

Start er een nieuw OGO-thema, dan gaat Josje met kinderen op zoek naar hun betrokkenheid en specifieke interesses. Thema’s zie je terug in speelhoeken, boeken in de klas, posters aan de wand, kringgesprekken, oefeningen en knutselwerk.

De rode loper uit van supertalenten

Op De Spoorzoeker krijgen kinderen de kans om hun talenten te ontdekken en die verder te ontwikkelen. Superheldenmascottes Tara en Sim helpen kinderen speuren naar hun unieke talent. Bekijk in dit filmpje hoe dat in z’n werk gaat!

auteur Anne-Marie Veldkamp
fotografie Maartje van Berkel