Leestijd 1 - 2 min
Op De Spoorzoeker ontwikkelen kinderen vanaf groep 1 ICT-vaardigheden en leren programmeren.
“Aansluiten bij de belevingswereld van kinderen”
Klaar voor de toekomst: leren programmeren
ICT-basisvaardigheden, computional thinking, problemen oplossen, informatievaardigheden, samenwerken: het is een greep uit de 21e eeuwse vaardigheden die scholen hun leerlingen graag meegeven. De nieuwe methode Delta de Draak die De Spoorzoeker Roermond gebruikt, laat er veel aan bod komen.

Leerkracht Roy Dijcks en stagiair Sander Muijsers waren ‘kartrekkers’ bij de invoering van de nieuwe methode Delta de Draak die leerlingen ICT- en programmeervaardigheden bijbrengt. “Hoe zit een computerspel technisch in elkaar, hoe maak je een filmpje, hoe kun je programmeren, wat is een pixel en hoe werkt internet nu eigenlijk? Dat soort zaken komt aan bod.”

Delta de Draak kent als methode duidelijke videoboodschappen voor leerlingen en leerkrachten met instructies, waarna leerlingen zelf aan de slag kunnen. Zo leren kinderen vanaf groep 1 en 2 al via Beebots al de beginselen van programmeren.

“Kinderen zijn heel enthousiast! Mijn leerlingen uit groep 7-8 vragen steeds wanneer ze weer met Delta de Draak mogen werken. Ik snap dat goed, want deze stof en werkwijze sluit aan bij hun belevingswereld. Ze vinden het leuk om te experimenteren, leren creatief te denken en samen te werken. De één weet dit, de ander dat: juist dat motiveert enorm.”

[header]
auteur Anne-Marie Veldkamp
fotografie Maartje van Berkel
eerder verschenen Sterk onderwijs voor een betekenisvolle toekomst juni 2020
relevante categorieën 21e eeuwse vaardigheden, koers, onderwijsvisie